تصویر اخبار آمادگی در حاشیه بین الملل اخبار بین الملل

تصویر: اخبار آمادگی در حاشیه بین الملل اخبار بین الملل

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری فیلم خوب راه خود را جهت دیده شدن پیدا می‌کند / فریدون جیرانی

فریدون جیرانی مدرس کارگاه تجربه‌های شخصی از ایده تا اجرای دومین جشنواره ملی فیلم سلامت، گفت: فیلم، موسیقی، تئاتر و ترانه خوب با وجود هر مانعی می‌تواند راه خود ر

فیلم خوب راه خود را جهت دیده شدن پیدا می‌کند / فریدون جیرانی

فریدون جیرانی: فیلم خوب راه خود را جهت دیده شدن پیدا می کند

عبارات مهم : ایران

فریدون جیرانی مدرس کارگاه تجربه های شخصی از ایده تا اجرای دومین جشنواره ملی فیلم سلامت، گفت: فیلم، موسیقی، تئاتر و ترانه خوب با وجود هر مانعی می تواند راه خود را باز کند و دیده شود.

به گزارش خبرآنلاین، فریدون جیرانی در کارگاه تجربه های شخصی از ایده تا اجرا که چهارشنبه یکم شهریور در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد، گفت: «از حضور در میان جوانان هر لحظه می آموزم و لذت می برم. نسل ما باید بین جوانان باشد تا از زمانه عقب نماند. به همین علت در کلاس های متفاوت فیلمنامه نویسی و کارگردانی تدریس می کنم تا با جوانان در ارتباط باشم.»

فیلم خوب راه خود را جهت دیده شدن پیدا می‌کند / فریدون جیرانی

او افزود: «در سینمای کشور عزیزمان ایران کانال مهمی به نام شورای پروانه ساخت وجود دارد که باید از آن عبور کرد. این شورا متشکل از ۷ نفر مجوز ساخت فیلم را صادر می کند. این شورا اگرچه هر لحظه وجود داشته ولی در دولت های متفاوت تحولات زیادی را پشت سر گذاشته است و سخت گیری های آن کم و زیاد شده است هست. در دوران کنونی اعتدال هم سخت گیری وجود دارد و هم نه. از این رو ایده در ابتدا باید نظرات شورای پروانه ساخت را اعمال کند. هنوز هم کسی قبول نکرده شورای پروانه ساخت از بین بردن شود و اعتماد صورت گیرد. کمااینکه فیلم ها در نبود این شورا زیاد امکان توقیف شدن دارند. البته فکر می کنم در نهایت شورای نمایش تنها باقی خواهد ماند.»

جیرانی با اشاره به تعریفی از ایده، گفت: «ایده تم یک اثر است و بعد از بررسی آن شیوه پرداختن به ایده در شورای پروانه ساخت بررسی می شود. از این رو کاربرد عبارت سینمای مستقل در کشور عزیزمان ایران معنایی ندارد. این واژه در سینمای آمریکا به وسیله کارگردانانی استفاده شد که نمی درخواست کردند نظرات نظام سرمایه داری را در آثار خود اعمال کنند.»

فریدون جیرانی مدرس کارگاه تجربه‌های شخصی از ایده تا اجرای دومین جشنواره ملی فیلم سلامت، گفت: فیلم، موسیقی، تئاتر و ترانه خوب با وجود هر مانعی می‌تواند راه خود ر

کارگردان «پارک وی» در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان مبنی بر این که آیا موانعی جهت حضور جوانان در عرصه فیلمسازی و ترجیح روابط بر ضوابط وجود ندارد، توضیح داد: «جوانان نباید با این سوالات ذهن ارزش را مشغول کنند. دانشجویان از هر رشته ای می توانند فیلم خوب بسازند، نسل جوان نباید بترسد و وارد هنر شود.»

جیرانی اظهار کرد: «امروزه فیلمسازی جهت جوانان راحت تر شده است است و جوانی مثل سعید روستایی بعد از ساخت فیلم کوتاه، فیلم خوبی مثل «ابد و یک روز» می سازد. به نظرم فیلم، موسیقی، تئاتر و ترانه خوب با وجود هر مانعی دیده و شنیده می شود و راه خود را باز می کند.»

کارگردان فیلم «خفگی»، گفت: «متاسفانه مسئله امروز سینما نداشتن فیلمنامه های خوب هست. نسل جوان باید از نوشتن شروع کند. نسل امروز دسترسی خوبی به اطلاعات دارد. در فیلمنامه نویسی دنیا بینی نسبت به اطراف اهمیت بسیار دارد، سینما راجع به انسان است و دنیا بینی نسبت به انسان بااهمیت ترین توصیه در فیلمنامه نوشتن هست. ایده خوب تحول انسان را از ارزش به ضد ارزش یا برعکس تبدیل می کند. همه فیلم های خوب ایده تحول شخصیت مهم دارند. تحول همان عوض کردن دنیا بینی نسبت به انسان هست. البته در کشور عزیزمان ایران فیلمسازی تابع شرایط اجتماعی نیز هست.»

فیلم خوب راه خود را جهت دیده شدن پیدا می‌کند / فریدون جیرانی

او راجع به روند اقتباس در ایده پردازی، گفت: «اقتباس گاهی مترادف با دزدی است ولی گاهی واقعی است و در حال حاضر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شدت از فیلمنامه های اقتباسی استقبال می کند. در این شرایط حق مولف کاملا رعایت می شود.»

جیرانی راجع به انواع فیلمنامه نویسی، عنوان کرد: «در حال حاضر سه نوع فیلمنامه نویسی کهن الگویی، ضد پیرنگ و خرده پیرنگ مرسوم هست. زنده یاد کیارستمی از جمله فیلمسازانی است که از ضدپیرنگ استفاده می کند. خرده پیرنگ نیز با فیلم های موج نو راه افتاد و بعدها به آمریکا نفوذ کرد. در سینمای کشور عزیزمان ایران متاسفانه ایده ها عمیق نمی شوند.»

فریدون جیرانی مدرس کارگاه تجربه‌های شخصی از ایده تا اجرای دومین جشنواره ملی فیلم سلامت، گفت: فیلم، موسیقی، تئاتر و ترانه خوب با وجود هر مانعی می‌تواند راه خود ر

بخش دوم کارگاه تجربه های شخصی از ایده تا اجرا به پرسش و پاسخ فریدون جیرانی مدرس کارگاه با دانشجویان حاضر تخصیص داده شده است یافت.

کارگردان فیلم «قرمز» راجع به سبک های فیلمسازی در ایران، گفت: «در سینمای کشور عزیزمان ایران کمتر می توان به فیلمسازان تازه سبک فیلمسازی نسبت داد لیکن نسل جوان درگیر تغییرات تازه هست. همچنین من از به کار بردن فیلمساز دولتی پرهیز می کنم.»

فیلم خوب راه خود را جهت دیده شدن پیدا می‌کند / فریدون جیرانی

جیرانی راجع به ضد پیرنگ در فیلمنامه نویسی، گفت: «ضد پیرنگ توالی ندارد. قهرمان خاصی با شاخصه فعلیت و اساسا داستان خاصی ندارد، وقت و مکان در آن می شکند. این فیلم ها غالبا شخصی و شخصی هستند.»

این فیلمساز راجع به تفاوت فیلمنامه و نمایشنامه نویسی بیان کرد: «در حال حاضر این تفاوت کمرنگ تر شده است است ولی در گذشته در نمایشنامه وحدت وقت و مکان وجود داشت. امروز وقت و مکان در تئاتر شکسته شده است هست. دکور به معنای سابق سنگین نیست. تئاتر و سینما در بازی ها نیز به یکدیگر نزدیک شده است اند. با این وجود در تئاتر همچنان توالی اجرا وجود دارد و باید در دو ساعت میزانسن ها به ترتیب ارائه شوند.»

او راجع به چگونگی همکاری با نابازیگران در ساخت فیلم گفت: «همه نابازیگران سناریو را می خوانند ولی نقش کارگردان در نحوه هدایت آن ها بسیار مهم است.»

جیرانی راجع به مراحل تولید فیلم در کشور عزیزمان ایران بیان کرد: «مرحله پروداکشن در کشور عزیزمان ایران معمولا با گزینش بازیگر شروع می شود و اینطور است که بازیگران صورت حتما در کار حضور داشته باشند. بعد از آن لوکیشن ها بررسی و گزینش می شوند. تصویر هایی از بازیگران با گریم های متفاوت در دسترس قرار گرفته که به کارگردان می گوید صورت بازیگر بر اساس نقش درست است یا نه. همچنین قاعده فیلمسازی در کشور عزیزمان ایران نیز استوری بورد نیست. لیکن سینمای استوری بورد سینمای صنعتی و به قاعده است که وقت جهت آن مهم است و در وقت دقیق پیش می رود.»

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر راهکارهای اصلاح اوضاع بازار عرضه فیلم بیان کرد: «متاسفانه در خارج از کشور عزیزمان ایران فیلم های ما بازار عرضه ندارند اگرچه در سال های اخیر با اکران بعضی از آثار ایرانی اوضاع اصلاح یافته است ولی فراهم کردن شرایط بازار عرضه جهت جوانان ایده بسیار خوبی است که می توان به آن پرداخت.»

کارگردان سریال «مرگ تدریجی یک رویا» راجع به محدودیت ها و موانع در فیلمسازی، گفت: «به نظرم باید از شرایط گذر کرد. فیلمسازان امروز دریافته اند جهت برخورد با موانع باید باج بدهند و باج بگیرند و از این موانع نه تنها نباید ترسیدکه نباید ذهن را به آن مشغول و سانسور کرد. نه به این معنا که می توان مثل اروپاییان فیلمنامه نوشت. ولی حفظ اعتماد به نفس هم ترین اصل فیلمسازی است.»

واژه های کلیدی: ایران | تئاتر | ایرانی | جوانان | سینمای | سینمایی | فیلمنامه | کارگردان | کارگردانی | فریدون جیرانی | کارگردان فیلم

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs